アメリカ薬物規制法のドラッグ分類

アメリカでは、薬物規制法によってドラッグが管理されているが、基本的には、(1)乱用可能性の高さ、(2)医療価値の有無、(3)依存性の強さ、をもとに分類されている。さらに、医療利用のサブカテゴリーに関しては、(1)不可、(2)医師の厳格な管理下で使用可、(3)医師の処方箋があれば薬局で購入可、(4)処方外医薬品として購入可、に分けることができる。

一見すると合理的に見えるが、例えば、アルコールやタバコなどは最初から対象外になっていたり、乱用という言葉自体の定義も曖昧で必ずしも科学的なわけでもない。しかも、分類は取り締りが前提になっているために、医学機関でもない財務省麻薬局(DEA)によって管理されている。そのために、科学よりも政府のドラッグ政策やDEAの恣意的意向が大きく反映されたものになっている。

そのことを最も端的に示しているのがカナビスで、徹底した取り締まりができるように当初から第1分類に入れられて、その位置づけは現在でも変わっていない。

しかし、この法律が制定された直後から、カナビスには医療価値があるとして分類変更を求める動きも活発になった。アメリカ政府は、それをかわすためにカナビスの活性成分であるTHCを化学合成したドロナビノール(マリノール)を開発して、1986年に第2分類に加えた。また、1996年以降、多くの州で医療カナビス法が成立するようになると、それに危機感を抱いた当局は、マリノールを入手しやすくするために2002年に第3分類に格下げしている。

一方では、1988年に、分類変更の申し立てで行われていた行政裁判でDEAの行政法の判事であるフランシス・ヤング裁判官は、過去最大といわれる科学的検証をおこなって、カナビスには医療可能性が認められるとして分類の変更を支持する判決を出している。しかし、DEA当局は、科学的に反論するのではなく、「邪悪なイカサマだ」 と難癖をつけることで判決の受け入れを拒否している。

このように、DEAの基本政策はあくまでカナビスを第1分類にとどめておくことにあるので、天然のカナビスには医療価値がないと言い張るしかないわけだが、現在ではカナビスの研究も進み、医療カナビスに対する世論の支持も80%近くまで広がって、DEAの主張も通用しなくなって来ている。

なお、一般的には、ドロナビノールとマリノールは同義語として使われているが、正式には、マリノールはドロナビノールをゴマ油に混ぜてゼラチンカプセルに封入した商品名を指していて、ドロナビノールとは区別される。


The Controlled Substances Act (CSA) was enacted into law by the Congress of the United States as Title II of the Comprehensive Drug Abuse Prevention and Control Act of 1970. The CSA is the legal basis by which the manufacture, importation, possession, and distribution of certain drugs are regulated by the federal government of the United States. The Act also served as the national implementing legislation for the Single Convention on Narcotic Drugs.

The legislation created five Schedules (classifications), with varying qualifications for a drug to be included in each. Two federal departments, the Department of Justice and the Department of Health and Human Services (which includes the Food and Drug Administration) determine which drugs are added or removed from the various schedules, though the statute passed by Congress created the initial listing. Classification decisions are required to be made on the criteria of potential for abuse, accepted medical use in the United States, and potential for dependence.

The Department of Justice is also the executive agency in charge of federal law enforcement. State governments also regulate certain drugs not controlled at the federal level.

Schedule I drugs (A) The drug or other substance has high potential for abuse.
(B) The drug or other substance has no currently accepted medical use in treatment in the United States.
(C) There is a lack of accepted safety for use of the drug or other substance under medical supervision.
includes hallucinogens, narcotic analgesics including many foreign narcotics not sold in the U.S., sedatives, cannabis, and amphetamine or tryptamine derivatives.
diamorphine (heroin), lysergide (d-LSD), cannabis (marijuana), psilocybin, mescaline, DOM, methaqualone (Quaalude), MDMA (Ecstasy), ibogaine, dimethyltryptamine (DMT), cathinone, metcathinone, nicomorphine, amphetamine injections.
Schedule II drugs (A) The drug or other substance has a high potential for abuse.
(B) The drug or other substance has a currently accepted medical use in treatment in the United States or a currently accepted medical use with severe restrictions.
(C) Abuse of the drug or other substances may lead to severe psychological or physical dependence.
includes narcotic analgesics, stimulants, sedatives.
pentobarbital (Nembutal), phenmetrazine (Preludin), methylphenidate (Ritalin), methamphetamine, amphetamine, morphine, levorphanol, oxymorphone, oxycodone (Percodan/Percocet), alfentanil, sufentanil, fentanyl, methadone, meperidine (Demerol), cocaine, secobarbital (Seconal), amobarbital (Amytal), codeine (pure), hydromorphone (Dil- audid), tincture of opium (laudanum), hydrocodone (pure), dextroam- phetamine (Dexedrine), phencyclidine (Sernylan). 1986年に dronabinol (Marinol, THC) が2表に加えられたが、さらに200年に3表に格下げられた。
Schedule III drugs (A) The drug or other substance has a potential for abuse less than the drugs or other substances in schedules I and II.
(B) The drug or other substance has a currently accepted medical use in treatment in the United States.
(C) Abuse of the drug or other substance may lead to moderate or low physical dependence or high psychological dependence.
includes narcotic analgesics, stimulants, sedatives, anabolic steroids, and dronabinol.
codeine/aspirin, codeine/acetominophen, phendimetrazine (Bontril, etc) hydrocodone/acetominophen, methyprylon, benzphetamine, butabarbital, butalbital/aspirin (Fiorinal), camphorated tincture of opium (pare- goric), thiopental (Pentothal), pentobarbital SYRUP (Nembutal), glu- tethimide (Doriden), methohexital (Brevital), hydrocodone/acetomino- phen (Vicodin), tiletamine/zolazepam (Telazol), some opium/compound tablets, hydrocodone cough syrups (Hycodan, etc., that contain 1-5mg/5cc). Stanozolol (Winstrol) and potentially other ana- bolic steroids were added later. dronabinol (Marinol, THC) は2000年に2表から3表に格下げされたて加えられた。
Schedule IV drugs (A) The drug or other substance has a low potential for abuse relative to the drugs or other substances in schedule III.
(B) The drug or other substance has a currently accepted medical use in treatment in the United States.
(C) Abuse of the drug or other substance may lead to limited physical dependence or psychological dependence relative to the drugs or other substances in schedule III.
includes weaker stimulants, benzodiazepine antianxiety drugs, some barbiturate and older sedatives, and one narcotic antidiarrheal.
pemoline (Cylert), ethchlorvynol, midazolam, defenoxin (Motofen), mazindol (Sanorex), prazepam (Centrax), phentermine, propoxyphene (Darvon), flurazepam (Dalmane), clonazepam, chlordiazepoxide (Librium), diazepam (Valium), meprobamate (Miltown), alprazolam (Xanax), penta- zocine (Talwin), phenobarbital, barbital, lorazepam (Ativan), cloraze- pate (Tranxene), quazepam (Doral), temazepam (Restoril).
Schedule V drugs (A) The drug or other substance has a low potential for abuse relative to the drugs or other substances in schedule IV.
(B) The drug or other substance has a currently accepted medical use in treatment in the United States.
(C) Abuse of the drug or other substance may lead to limited physical dependence or psychological dependence relative to the drugs or other substances in schedule IV.
includes opium/codeine liquid narcotic cough or diarrhea drugs, and one potent narcotic analgesic.
codeine cough syrups (containing 10mg/5cc, such as Robitussin A-C, terpin hydrate and codeine elixir, Novahistine DH, Novahistine Expectorant, Cheracol), opium antidiarrheal preparations (such as Donnagel PG, Parepectolin), diphenoxylate/atropine (Lomotil, Rx only) buprenorphine (Buprenex, Rx only). Loperamide (Immodium) USED TO be in Schedule V, but was appropriately removed since there are no psychological effects from it.