ドライバーのカナビス陽性反応は

自動車事故の過失と相関していない

Source: NORML
Pub date: September 29, 2005
Title: Positive Marijuana Result Not Associated With Auto Crash Culpability
http://norml.org/index.cfm?Group_ID=6681


アメリカ自動車医学促進協会 (the Association for the Advancement of Automotive Medicine) の年次カンファレンスで発表されたデータによると、人身事故を起こしたしたドライバーについて衝突の過失の度合を調べた結果、カナビスの代謝物の陽性反応と過失の間には相関関係がないことが分かった。

メリーランド大学の国立外傷・救急医療サービスセンターの研究チームは、体内からアルコール、コカイン、カナビスが検出された2500人以上の事故ドライバーの臨床毒性報告の提供を受けて分析した結果、アルコール検査で陽性を示したドライバーでは、素面のドライバーに比べて 「衝突の過失が著しく高い」 こと、さらに、21〜40才の男性でコカインを使っていた人についても 「顕著な相関」 があることを見出している。

研究者たちは、「これに対して、カナビスの場合は、男性でも女性でも衝突の過失との相関は見出せなかった」 と書いている。また、41〜60才でカナビス陽性になったドライバーでは、素面のドライバーよりも過失が少ない傾向が見られたと加えている。

さらに、カナビスとコカインの検査は血液ではなく尿中の代謝物の存在を調べた結果がベースになっているために、それらのドラッグの使用が事故直前で影響があったのか、あるいは何日も前で影響がなかったのか特定することはできないとも書いている。

「この研究では、事故時にコカインやカナビスの使用による影響があったことを示す証拠は備えていないが、コカインやカナビス使用者についての過失情報としては十分なものを備えている。……衝突の過失についてカナビスが果たしている役割を明確にするためには、事故直近の救急措置現場で当事者の血液を採取してカナビスの使用について調べる大規模調査が必要とされている。」

今月の始めには、各国の専門家が集まった委員会が衝突事故に関する 分析報告 を発表しているが次のように結論を書いている。

「過失について調べた最近の有力な研究の大半は、血液中のTHC濃度が5ng/ml以下のドライバーの衝突事故を起こすリスクが素面のドライバーよりも高くはならないことを示している。このことから、血中THC濃度が5〜10ng/mlを越えたレベルで、素面の場合の衝突リスクよりも高くなると考えられる。だが、これまでの研究では、この範囲のドライバーについてのデータはそれほど多くはなく、信頼できる衝突リスク評価基準を確定するにはまた不十分な状態にある。」

リクレーショナルでたまにカナビスを吸う人の場合は、一般的に喫煙後1〜2時間で 血中のTHC濃度 が5ng/ml以下に下がるとされている。

今回の報告:
Annu Proc Assoc Adv Automot Med. 2005 ;49 :315-30 16179157
"Crash culpability relative to age and sex for injured drivers using alcohol, marijuana or cocaine." Carl A Soderstrom , Patricia C Dischinger , Joseph A Kufera , Shiu M Ho , Angela Shepard

ABSTRACT
While there is a great deal of data documenting the etiologic role alcohol use plays in crash culpability, there is a dearth of data for other drugs. The purpose of this study was to assess crash culpability for single drug use among injured drivers admitted to a regional trauma center. This study is the largest of its kind involving trauma center patients. Clinical toxicology results obtained for patient care were linked to police crash reports containing a field attributing crash culpability. Drugs studied were alcohol, cocaine, and marijuana. As expected crash culpability was strongly associated with pre-crash alcohol use. In contrast, for both men and women, this study did not find an association between crash culpability and marijuana use. The data documents a significant association between cocaine use and crash culpability for both sexes and for drivers 21 to 40 years of age. This is the first large study to assess for crash culpability among injured drivers relative to cocaine use. Each year approximately 42 to 43,000 people die annually as the result of vehicular crashes. (NHTSA, 2005) For the decade 1994 through 2003, alcohol was a factor in 40-43% fatal injury crashes - the fatally injured person being either a vehicular occupant or pedestrian. Specifically 25 to 29% of drivers of cars and light trucks involved in those crashes were alcohol positive. Further, it is estimated that 80% or more of those drivers had blood alcohol concentrations (BAC) of 80 mg/dl or greater. (NHTSA, 2005).